Sæt ord på naturen - med de fem teksttyper
INTRO
I dette forløb skal I ud i naturen og finde nogle forskellige elementer. Hjemme på skolen bliver I præsenteret for fem forskellige teksttyper, som I skal beskrive elementerne ud fra. I skal arbejde bevidst med teksttypernes sproglige stil, formål og afsender.
Forberedelse
> Læs fagtekster om Skønheden i naturen
DET SKAL I:
1) Tag ud i naturen eller nærområdet og find nogle forskellige elementer, I senere skal skrive om.
2) Lær om de fem forskellige teksttyper og 'hurtig-skriv' om jeres elementer ud fra hver af de fem teksttyper.
3) Lav en skriftlig opgave ud fra en af jeres tekster.
Formål med opgaven
-
I lærer om forskellige teksttyper, og hvordan I kan arbejde med dem ud fra elementer, som I finder i naturen.
-
I bliver guidet til at blive mere bevidste skrivere ud fra mål og formål med den enkelte opgave.
Tidsforbrug: 4-6 lektioner á 45 min.
Fag: Dansk
1) Find elementer i naturen
I skal ud i naturen eller nærområdet for at finde nogle forskellige elementer, som I kan skrive om, når I kommer tilbage til skolen. Det kan være sten, grene, planter, eller hvad I synes, det kunne være inspirerende at skrive om.
2) 'Hurtig-skrivning' ud fra de fem teksttyper
Vælg ét af de elementer, I har fundet, og læg det foran jer. Nu skal I 'hurtig-skrive' om jeres element ud fra hver af de fem teksttyper. Det er vigtigt, at I er bevidste om teksttypens særlige kendetegn, når I skriver jeres tekster. I skal løse opgaven enkeltvis.
1) Informerende tekst:
-
Kig på dit element i cirka fem minutter. Hvordan ser det ud, hvor stort er det, hvad vejer det, hvad er dets brugsværdi, hvordan føles det, når man rører ved det?
-
Skriv en informerende faktatekst (sammenhængende tekst), hvor du benytter de sproglige træk, der er kendetegnende for denne teksttype. Skriv i 10 minutter og stop, når tiden er gået.
-
Læs jeres tekster op for hinanden i klassen eller i mindre grupper.
-
Ramte du teksttypen, eller er der noget, der kan ændres?
4) Argumenterende tekst
-
I denne tekst skal du argumentere for, hvorfor dit element skal ophøjes til at blive et nationalsymbol på Danmark.
-
Skriv fire argumenter for, hvorfor det er en god idé.
-
Skriv to argumenter for, hvorfor det er en dårlig idé.
-
Du skal nu skrive et debatindlæg til en avis, hvor du argumenterer for dit synspunkt. Dit mål er at overbevise læseren om, at din holdning er den rigtige.
-
Skriv i 10 minutter, hvor du bruger nogle af dine argumenter.
-
Læs jeres tekster op i grupper af fire.
-
Hvilke argumenter, synes I, fungerede troværdigt?
2) Instruerende tekst:
-
Hvad kan man bruge dit element til? Hvis ikke det har en konkret funktion, kan du opfinde en funktion.
-
Skriv en prosatekst med korte sætninger, der instruerer læseren i brugen af dit element.
-
Skriv i 10 minutter og stop, når tiden er gået.
-
Læs teksten op for en makker. Kan din makker forstå, hvordan dit element kan bruges, eller er der noget uklart, der skal rettes til?
-
Ret teksten, hvis der er behov.
3) Beskrivende tekst:
-
Du skal skrive en fiktionstekst, enten i form af en kort fortælling eller i brevform.
-
Du skal skrive i jeg-form.
-
Overvej hvilken fortælling det er, dit element vil fortælle – hvad har det oplevet?
-
Skriv i 10 minutter og stop, når tiden er gået.
-
Læs jeres tekster op i grupper af fire.
-
Når I giver respons, skal I komme med to ting, der var gode ved teksten, og en ting, der eventuelt kan ændres eller som du, der lytter, ikke forstod.
-
Efter responsen bruger I lidt tid på at rette teksten til.
5) Reflekterende tekst
-
Du skal skrive en reflekterende tekst, hvor du undrer dig over dit element. Det kan være, hvad du tænker om dets formål, dets oprindelse, dets fremtid.
-
I en reflekterende tekst må du gerne følge din associationsrække. Det betyder, at du skriver dine tanker ned og først til sidst retter teksten til.
-
Du skal blive ved med at skrive uden at holde pause.
-
Skriv i 10 minutter en tekst, hvor du undrer dig og prøver at forfølge din tankerække.
-
Hvor bringer din undren dig hen?
-
Del din tekst med en makker.
-
Hvad kan undlades, og hvad kan beskrives endnu tydeligere?
3) Lav en skriftlig opgave ud fra en af dine tekster
-
Læs dine forskellige korte tekster igennem og udvælg den tekst, som du synes bedst om.
-
Du skal nu arbejde videre med din tekst. Overvej hvordan den kan gøres længere, bedre og mere uddybende i forhold til teksttypens kendetegn og dit element, der fortsat er udgangspunkt for din skrivning.
-
Når du er færdig med at skrive, skal du layoute teksten, så den passer til teksttypen; overvej blandt andet overskrift, tekstfont og størrelse.
-
Tag et foto af dit element og tilføj det til dit dokument.
Til læreren
FAGLIGE MÅL
Dansk
-
Eleven har viden om argumenterende og reflekterende fremstillingsformer.
-
Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter.
-
Eleven kan respondere på forskellige fremstillingsformer.
-
Eleven kan layoute tekster, så det fremmer kommunikationen.
Opsamling i klassen
-
Hvorfor kan det være vigtigt at kende til de forskellige teksttyper?
-
Hvilken teksttype, synes I, er den nemmeste at skrive og hvorfor?
-
Hvilken teksttype, synes I, er den sværeste at skrive?
-
Hvordan fungerede det, at det var det samme element, som I skulle skrive om i alle teksttyper?